fredag 16 oktober 2009

Recension Toby Keith American Ride

Toby Keiths nya skiva American ride knockar mig direkt. Ineldande tittelspåret, det enda Toby inte skrivit, ger en fascinerande bild av nutida USA med referenser till både Desperate Houswives och Youtube i texten. Som vanligt när det gäller Toby blandas snabba honkytonk-rökare med utsökta ballader. Are You feelin’ me måste vara årets tårdrypare nummer ett. Cryin´ for me (Wyman’s Song) där tre jazzmusiker gästar visar att det gamla epitetet hästjazz om countryn nog inte var helt mallplacerat. En släpande sak där texten fint accentueras.

En annan favorit är halvtempo gospelinfluerade If you’re tryin’ you ain’t. En självhjälpande låt som verkligen tar tag i en med stor kör och sitt upplyftande budskap. Ett lysande prov på Tobys ständigt närvarande humor får vi i avslutande låten Ballad of Balad som görs ihop med gruppen the Hogliners. En satirisk betraktelse över militärlivet. Textraden You never told med I’d get ny ass shot at är en blivande klassiker. Även hyllningen till underdoggen Every dog has it’s day är en störtskön text som fint parafraserar Andy Warhols klassiska 15 minutes of fame uttalande. Loaded och If I had one är andra texter som rockar fett. Den senare om hur man egentligen skulle vilja bete sig i trafiken.

Alla 12 texter har budskap som verkligen betyder något och sätter sig. Parat med sylvassa melodier som sitter lika fast som tuggummi under en skosula har vi här en värdig utmanare till Geroge Strait om årets country-album. Inte en enda dålig eller svag låt. Nedräkningen inför konserten på cirkus har börjat mina vänner. Och den kunde knappast börja bättre. Jag är både andlös och mållös.

Betyg: JJJJJ

Se videon till American Ride på föjande länk; http://www.youtube.com/watch?v=7TBtgzRW94o&feature=fvst