tisdag 15 december 2009

Recension av sex julskivor

Såhär i mitten av december kan det på sin plats att ta en titt på några av årets julskivor. Nedan följer recensioner av sex ur årets flod som varmt kan rekommenderas.

Årets svenska julskiva från Naxos heter Underbar en stjärna blid. Medverkar gör Mats Norrefalk, gitarr och elgitarr, Ulf Samuelsson, orgel och dirigering, Ida Zackrisson, sopran, Krister Zackrisson, baryton och Sankta Eugenia Vokalensemble. Det är en väl blandning av kända och lite mindre kända melodier. De framförs i olika instrumenteringar. Ibland bara akustik gitarr och en sångare, ibland orgel och elgitarr, på visa nummer hel kör och orgel. Skivan är helt okej även om de två solisternas röster ibland kan låta något väl opersonliga. Dock vägs detta med råge upp av att den bara kostar 39 kronor. Prisvärd present.
Betyg: JJJ

Mer svenskt blir Det på ODs nya julskiva Christmas songs. Drängarna bakas upp av blåsare och slagverk på några spår. Unga sopranen Ida Falk Vinland gästar på några låtar. Hon gör en mycket vacker Koppången och bidrar till den trevliga stämningen som genomsyrar skivan. Ett väl avvägt program med sång på flera språk. Inte en ton är felsjungen. Nya dirigenten Cecilia Rydinger Ahlin förvaltar Orpihe Drängars traditionsrika arv väl.
Betyg: JJJJ

Sökandet efter den ultimata storbandsjazzjulskivan går vidare. Årets bidrag kommer från Bohuslän big band med egenutgivna skivan Good time christmas. Nye konstnärlige ledaren Nils Landgren spelar trombon och sjunger på några spår. Vokala insatser står även Erik Gullbransen, Rigmor Gustafsson och Veronica Mortensen. Några instrumentala spår men sången dominerar. Vissa svänger hårt andra är mera lugna. Allt funkar inte hela vägen som Stilla natt som jag ställer mig tveksam till men topparna är betydligt fler än flopparna. Kul med många egna arrangemang gjorda av musiker i bandet. Alla sånger har en avspänd attityd vilket dessa standards mår bra utav.
Betyg: JJJJ

Åter till Naxos. Traditionella engelska carols bjuds på skivan In Terra pax: A christmas anthology. Verk av Hollst, Rutter Gardner och Vaughan Williams framförda av City of London Choir under ledning av Hilary Davan Wetton som även dirigerar Bournemouth Symphony Orchestra på några spår bl. a. titelspåret av Finzi som är 16 minuter ren och skär njutning. Solisterna, sopranen Julia Doyle och baritonen Roderick Williams bjuder på exemplariska framföranden. Så även Mark Williams som ackompanjerar på piano och orgel. Traditionellt när det är som bäst.
Betyg: JJJJJ

Om man är utled på alla de carols som redan finns. Vad gör man då? Skriver nya naturligtvis. Det har poeten Carol Ann Duffy och kompositören Sasha Johnson Manning gjort med sångsviten Manchester carols. Resultatet kan höras på skivan med samma namn. Richard Tanner leder Northern Chamber orchestra och sångensemblen The Manchester Carollers. Styckena är väl förankrande I traditionen men är samtidigt egna och nyskapande. Framförandena är riktigt bra och texternas budskap accentueras fint. Synd bara att de inte finns med i cd-häftet eller går att få tag på på nätet, vilket är brukligt hos konsumentvänliga Naxos. Men då partiturer av verket även är ute till försäljning till körer så kanske man inte vill bjuda på texterna gratis. Instrumenteringen är riktigt läcker med stort utrymme för det ofta bortglömda instrumentet blockflöjt som här får en skön revansch.
En mycket välljudande skiva som vart kan rekommenderas till älskare av julmusik.
Betyg: JJJJJ

Carla Bley och julen kan verka som en udda kombination. Men Jazzpianisten har länge närt en dröm att få ge ut en skiva med säsongsmusik. Och efter att ha hört på Carla’s chtistmas carols så förstår man att detta är gjort med stor kärlek. Partnern Steve Swallow är som vanligt med på bas och den polska Partyka brass quartett utgör det övriga komplementet till Carlas pianospel. Två egna nyskrivna nummer blandas med annorlunda arrangemang på kända klassiker. Jazz och klassiska influenser i skön förening. En skiva som funkar både för bakgrundskval på glöggfesten och att sätta sig med i favoritfåtöljen och verkligen lyssna på. Läckert spel rakt igenom ger ett toppbetyg.
Betyg: JJJJJ