torsdag 14 januari 2010

Åren går och vi med dem

Min lillebror är fyra år yngre. Han är dock mycket längre och kraftigare byggd än jag. När vi växte upp hände det ibland att folk som träffade oss båda för första gången antog att han var storebror och jag lillebror. En gång när han befann sig utanför Systembolaget fick han frågan av en annan tonåring om han inte kunde köpa ut. Svaret blev tyvärr, jag är inte 20 än.

Expressen rapporterar om skådespelaren John Slattery, känd från tv-serien Mad men. 47-årige Slattery var ute och promenerade med sin son. Då han på grund av problem med en höft använde sig av en käpp så misstog sig någon och trodde att Slattery var sonens farfar. ” - Jag tog min käpp och höll den som ett baseballträ och sa "va", säger skådespelaren enligt Daily Express.”, skriver Expressen.

Å andra sidan gillar Slattery ibland sin gråhåriga look och säger att den gett karriären en knuff framåt. ” Jag blev inte igenkänd lika mycket innan mitt hår blev grått, fast det kan också ha att göra med att jag inte hade varit i lika mycket.” säger han enligt Expressen.

I senaste avsnittet av SVT:s dokumentärserie Stjärnorna på slottet hävdade skådespelaren Kjell Bergkvist att det är först på äldre dar som man kan bli riktigt bra. Det är då man har den erfarenhet som krävs. De andra deltagarna höll med.

När det gäller diskussioner om ålder så är det alltid två saker jag återkommer till att tänka på.

Dels den briljanta titeln på den amerikanska r’n’b-ångerskan Aliyah’s debutalbum som släpptes när hon var 14 år; Age ani’t nothing but a number, ålder är bara en siffra.

Dels följande lilla söta historia.
På ett släktkallas får Magnus frågan av en äldre släkting hur gammal han är.
- Jag är fem år blir svaret.
- Och sist vi sågs var du fyra år, vad gammal du har blivit.
- Ja ,åren går.

Åren går och vi med dem.

Johan E. Skoglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar