onsdag 10 november 2010

Recession Toby Keith Bullets in the gun

Recession Toby Keith Bullets in the gun
Jag skrev ju tidigare på bloggen att jag inte skulle recensera Toby Keiths nya skiva men när så ett exemplar av deluxe-tugåvan (även om jag misstänker att detta är en sådan skiva där det är svårare att få tag på den “vanliga” utgåvan än deluxe-utgåvan) hittat vägen till mitt lokala Åhléns-varuhus så blev det ett inköp i alla fall. Då jag nu levt med skivan några veckor kanske en liten recension vore på sin plats.

Albumet består av två delar. Först 10 nyinspelade studiolåtar, alla skrivna av Toby Keith, ofta med med-låtskrivare. Sedan deluxe-delen i form av fyra liveinspelade covers på countryklassiker.

De tio nyskrivna låtarna gör inte en fluga förnär. Inledande titelmelodin har en episk text som påminner om gamla ballader som sjungits vid otaliga lägereldar i gamla vilda västern. Textmässigt bjuds som vanligt hos Toby både på humor och allvarsamma kärlekslåtar. Det musikaliska hantverket är det inget fel på men jämför man med de höga höjderna som låtarna nådde på förra årets toppenplatta American ride känns slutresultatet något tråkigt. Inte dåligt men högst ointressant. En mellanplatta för Toby helt enkelt.

De fyra liveinspelade bonuslåtarna gör varken till eller från. Detta är en skiva endast för dem mest dedikerade fansen till vilka väl undertecknad får räknas.

Betyg: JJJ

Johan E. Skoglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar