måndag 20 december 2010

Recension av årets julskivor

I julveckan första dag kan det vara på sin plats att recensera några av årets färska julskivor

Men årets skörd är mager. Inte en enda utländsk julskiva har letat sig in i samlingen i år men fyra svenska skivor är så pass intressanta att de förtjänar ett omnämnande på bloggen.

Vi börjar med den före detta Idol-deltagaren Måns Zelmerlöv. Han står för årets samarbete med välgörenhetsorganisationen Childhood vilket innebär att hans julskiva bara kan köpas på ICA. Har man ICA-kort kostar den 89 kronor varav 10 går till CHildhoods barnhjälp annars får man betala fullpris 149 kronor.

Detta är så långt från Cara Mia man kan komma. Jazzpianisten Peter Nordahl, som är en ständig favorit, har arrangerat och producerat skivans spår. Han klär dem i en dräkt från förr. Det är svängigt storband och svulstiga stråkar, Men den Sinatra-kostym Zelmerlöv försöker ikläda sig är ännu flera nummer för stor för honom. Allra tydligast blir detta i Harry Connick Jrs I pray on Christmas där han bjudit in Björn Skifs som duettpartner. Den mer rutinerade Skifs sjunger helt enkelt brallorna av Zelmerlöv.

Några arrangemang är också lite väl kreativa. Att göra Mariah Carreys All I want for christmas is you som en ballad känns bara fel. Och Darlene Loves Christmas (baby please come home) är ett helgerån. För att inte tala om Busungarnas Tomten jag vill ah en riktig jul.

Men inledande Jag drömmer om en jul hemma/White Christmas svänger så det svartnar. De två nyskrivna låtarna är heller inte mycket att hänga i julgranen. Men det är glädjande att Måns väljer att ändå gå utanför ramarna s as och det skall han ha ett plus för och arrangemangen är värda två stycken bara de.
Betyg; JJJ

Naxos väljer i år att satsa på en samlingsskiva med 20 spår från senaste års julproduktioner med diverse olika körer samt Cahrlotte Perelli. Det är oklanderliga framföranden av klasiska jullåtar där de flesta som bör vara med på en sådan här samling är det. Men inget nytt eller nyskapande här. Och för den som redan har originalskivorna är samlingen totalt onödig. Men för 39 spänn är det en perfekt julgåbortpressent.
Betyg; JJJ

The Refreshments är ute på en julturné (läs min recension tidigare i bloggen) och i samband med denna lanseras bandets tredje julalbum. En samlingsskiva som bjuder på 15 låtar från de två tidigare utgivna albumen samt fem nyinspelade låtar i sann Refreshments-stil. Joakim Arnell och Johan Blom delar på sången som vanligt. Arnell har skrivit tre nya sköna låtar där han själv sjunger två och JB en. Arnell gör även en fin version av The Bands Christmas must be tonight. Blom river av en svängig version av Harlan Howards och Hank cochrans Christams must be tonight som Geroge Strait tidigare satt tänderna i.

Kända jullåtar som dyker upp från de tidigare skivorna är Blue Christmas, Santa looked a lot like dady, Merry X-mas everybody, Run Rudolph run, Santa bring my baby back to me, Jingle bell rock samt White Christmas.

Dett är över en time riktigt rockig svängig julmusik som kan få fart på den mest surmulne . Detta gillar jag skarpt men det är som tidigare nämnts en samlingsskiva så betyget blir; JJJJ

Nu till den absolut bästa julskivan alla kategorier på år och dag. Jul med Peter Mattei. Skall man bara äga en enda julskiva i sin samling är detta den som gäller. Matteis kraftfulla baryton backas upp av Stockholms Sinfonietta under ledning av Gustaf Sjökvist. Bengt-åke Lundin har producerat och Gert Palmencrantz spelat in i en kyrka. Ljudbilden är andäktigt vacker i tretton julklassiker. O helga natt, Stilla natt, Nu tändas tusen Juleljus, Jul jul strålande jul. Gläns över sjö och strand, När det lider mot jul – alla finns dem här i specialskrivna sköna orkesterarrangemang av bland annat Jan Sandström.

Mattei sjunger med en sådan lätthet och fräschör att han tar andan ur en. Detta är så vackert att det inte låter sig beskrivas i ord utan måste höras. En extra krydda är att fyra oerhört finstämda delar ur Lars-Erik Larssons skådespelsmuisk till Shakepsears En vintersga ramar in sångerna i ljuvliga framföranden.

Denna skiva kan inte nog rekommenderas. Att betyget blir; JJJJJ behöver väl knappast påpekas.