tisdag 4 oktober 2011

Recension tre storbandsjazzskivor

H2 big band you're it.

Jazzed media fortsätter att skämma bort oss lyssnare med fantastiska storbands-cd. H2 är inte något undantag. Trumpetaren Bobby Shew har alltid varit en personlig favorit sedan jag såg honom live i Boden 2004.

Här är han i absolut toppform. Likaså co-ledaren Al Hood på trumpet. Den andra co ledaren, pianisten, kompositören och arrangören Dave Hanson har bidragit med skivans originalmaterial. Dessa nummer är riktiga munsbitar för storbandsjazzälskare. Så är också hans arrangemang av Big spender, Singin' in the rain, Blue in Green and Joy Spring. Solo-, och ensemblespelet på hela skivan är magnifikt. Lägg därtill en booklett med långa texter om låtarna och skivans tillblivelse och vi har en given kandidat till årets bästa storbandsjazzskiva 2011.

Kenny Werner & Brussels jazz orchestra Insititute of higher learning.

Näst kandidat är pianisten, arrangören och kompositören Kenny Werner som slagit sig ihop med Bryssels jazzorkester på en lika innovativ som egensinnig skiva. Förutom ett arrangemang på House of the rising sun så har Werner själv både komponerat och arrangerat de övriga fyra styckena, bl. a. en svit i tre satser. Spelet från belgarna är fullkomligt lysande och Werner bakom pianot likaså.
Åh, vilken skiva!

Ron Carters great big band

Ron Carter, kanske mest känd för att ha spelat bas med Miles Davis och Gill Evans på 1960-talet har på ålderns höst valt att spela in sin första storbandsskiva som ledare. Robert M. Freedman har skrivit det störtsköna arrangemangen och bidrar med en originalkomposition, Carter har skrivit två. Resten är standards såsom Caravan, Con Alma, Footprints, Saint Louis blues och Opus One. Alla låtarna är relativt korta mellan tre till fem minuter och det tretton spåren klockar in på 53 minuter. Detta är elegant jazz. Den försöker inte vara nyskapande och skall heller inte vara så. Carter har precis som H2 lyckats bjuda in sina bästa vänner att spela med honom och spelet är generellt på topp. Greg Gisbert, bekant från årets SJC i Luleå, är lysande med sin trumpet.

Vilka lirarre!

Betyg; JJJJJ till dem alla