Läs 2 recensioner av mgi dagens NSD

Luleå kammrkör hittar du här!

Glen Miller finns nedan.

The world famous Glenn Miller orch., Jan Slottenäs dir.
Kulturens hus, stora salen
Lördag kväll

Utsökt underbar underhållning!

Vi inleder dagens recension med en gåta. Vad är det för skillnad mellan julen och The world famous Glen Miller orchestra, Scandinavia under Jan Slottennäs säkra ledning? Svar kommer i slutet av denna text.

Efter att traditionsenligt inlett med Moonlight serenade följer sedan In the mood. Som alltid oklanderligt välspelade när Jan och hans sonora mannar äntrar stora salen i Kulturens hus. De himmelsblå kavajerna, samt Slottenäs bländvita dito, sitter lika säkert som de solon musikerna vant levererar. Den som vill ha en konsert fylld av nymodigheter och långa instrumentala utsvävningar finner inte mycket att hämta här. Men de i publiken som gått hit för att få sig en rejäl dos nostalgi, som för den sakens skull varken är kitsch eller daterat, har kommit helt rätt.

Kvällens vokala solister Izadora Burenstrand, Jens Berggren, Mikael Wikström och vokalgruppen Moonlight Serenaders bjuder alla på sköna sånginsatser. Oavsett om det rör sig om julrelaterat material som i It’s begnning to look a lot like christmas eller icke säsongsanknutet som i Blueberry Hill.

White Christmas, When you wish upon a star, Rudolph the rednosed raindear, Deck the halls samt O holy night framförs alla med den värdighet som anstår en genomproffsigt genomförd julkonsert. Att man även valt att blanda upp dem med lite mindre kända Miller-melodier likt It must be jelly cause jam don’t shake like that bidrar till en fin variation rakt igenom hela kvällens nästan 30 nummer och två och en halv timmes utsökt underbara underhållning.

Så har vi då äntligen kommit fram till gåtans lösning. Svaren är naturligtvis, som kultursidans kluriga läsare redan räknat ut två. Ett; Julen kommer bara en gång per år men Jan Slottenäs kommer två gånger med Miller till Luleå. Två; Det räcker gott med jul en gång om året men den typ av välklingande samspel som här bjuds på hör man gärna oftare på.