fredag 23 december 2011

Recension årets julskiveskörd

Som trognas bloggläsare minns skrev jag tidigare att bara titeln fick mig att gå igång på Svante Thuresons kommande julplatta En cool jul. En snabb provlyssning på nätet får mig dock att utbryta i en enda stor gäspning så denna skiva kommer inte att recenseras (i alla fall inte i år). Kanske jag köper den om några år då den finns för en femtiolapp på varuhusen. Den som lever får se som det så prosaiskt heter.

Men detta innebär inte att det inte finns bra julskivor att rekommendera i år. Tvärtom. Nedan kommer årets höjdpunkter så här dan förejulafton. Bloggen vill samtidigt passa på att önska alla läsare en god jul och tacka alla kunder för ett gott skriv år 2011 och ser med förtjusning fram emot 2012. Nu tar bloggen julledigt och återkommer efter helgerna i januari. Än finns många skivor från 2011 kvar att recenseras.

Chicago XXXIII O chrsitmas tree

Det är lika bra att erkänna det. Det faktum att mina föräldrar älskar Chicago och att jag fått dem med modersmjölken och farvattnet gör att jag nog är rätt så partisk. Med det sagt så ställde jag mig först frågan. Då deras förra och första julskiva är en av mina absoluta favoriter genom tiderna, ja kanske den bästa julskivan någonsin och en given kandidat till du får bara välja en skiva att ta med dig till en öde ö, inställer sig naturligtvis frågan hur toppa detta?

Genom att göra en lika bra skiva givetvis. Med covers ifrån så vitt skilda håll som N’sync, Paul Mccartney, The Carpenters, Andy Williams och musikalen sound of music bjuder man på en hårt svängande skiva. Blås-, och stämsångsarrangemangen sitter som en spottloska i motvind.

Att man även gästas av utsökta kollegor som Dolly Parton, BeBe Winans och Steve Cropper bidrar bara till arr göra skivan så variationsrik och bra som den är. Rockin aaround the christmas tree är punkigt rockig med sina ilskna elgitarrer. My favourite things är stenhård latinjazz.

Lätt årets bästa julskiva alla kategorier.

Betyg; JJJJJ

John Rutter The collours of christmas

Vad vore julen utan en ny skiva med John rutters körarrangemang, Här bjuds vi på 23 nyskrivna arrangemang på både nyskrivna låtar och egna gamla favoriter samt välkända julsånger av andra. John rutter dirigerar själv The Bach chior och Royal philharmonic orchestra I arr. som verkligen inte skäms för sig på något vis alls. Men nyskapande är det inte för fem öre och en viss hotellhissmuzakvarning måste utfärdas för känsliga öron. Och betyget blir således därefter:

Betyg; JJJ

En finlandssvensk jul

På tre fullmatade cd-skivor pressenteras 77 julsånger från det svenskfinländska skivbolaget Finngospels katalog mellan mitten av 29070-talet fram till 1990-talets början. Full info finns om varje låt men ingen som helst övrig info i denna lågpris-diggibook som säljs för futtiga 99 kronor på nätet. Ett riktigt fynd som bjuder på många välkända julvisor innerligt framförda med det sjungande, klingande finlandsvenska uttalet som verkligen ger låtarna en extra dimension.
Benjamin Brittens A cermony of carols är en 23 minuter lån höjdpunkt på CD 2.

Detta är en box att upptäcka och ständigt återkomma till under jular framöver.

Betyg; JJJJ

Another night before christmas

Solist på denna Naxos.skiva är skådespelaren Simon Callow som är berättaren i Kvällen före julafton och Scrooge, två tonsatta julberättelser för recitatör och symfoniorkester. I övrigt bjuds på instrumental julmusik som är brittisk. Ofta arrangemang av kända julmelodier i rapsodisk form. Ett flertal nya tonsättarbekantskaper som Fox, Kelly och Curtis bjuds det på uppblandat med klassiska giganter likt Liszt och Tchaikovsky.

En riktig trevlig liten julkaramell.

Betyg JJJJ

Julmusik på kungliga slottet

Inte alla julskivor har en text signerad Kung Carl XIVI Gustav i texthäftet. Så är inte heller alla julskivor inspelade på kungliga slottet i Stockholm för den delen. Detta är en skiva helt utan större överraskningar helt fri från nyskapande tongångar. Men Karl Magnus Fredriksson och Miah Persson sjunger oerhört vackert. Likaså slottskören och slottskyrkans vokalensemble. Armens musikkår under Mats Janhagen och hovorganist Mary Ljungquist Hén bidrar till det fina kompet bakom sångarna.

Sällan har Bered en väg för herran, Hosianna, Jul jul strålande jul och nu tändas tusen juleljus låtit innerligare. Karl Magnus levererar en överdådig O helga natt som det anstår en hovsångare tillika baryton.

Betyg; JJJ

Maria Guds moder Mikael Samuelsson

Miakel Samuelsson fortsätter att skämma bort publiken med högkvalitativa skivor på egna bolaget Joglar. Denna advents-, och vinterskiva är inget undantag. För någon julskiva är detta rakt inte. Samuelson har själv tonsatt 15 olika texter om Maria, guds moder. 11 av dem kommer från Bo setterlinds lyriska penna. För komet står jazztrion X. det är en fröjd att höra kompositören Samuelsson som verkligen inte gör några större åthävor utan låter Setterlinds vackra texter stå i första rummet.

Detta är en skiva att ständigt återvända till. De mångfacetterade texterna tål att höras på om och om igen. En fantastisk skiva som inte nog kan rekommenderas. Det var länge sedan jag blev så påtagligt berörd av något jag hörde. Detta är stor konst i det lilla. Bara det en ypperlig prestation i sig själv.

Betyg; JJJJJ