måndag 20 augusti 2012

Recension Råstam/Åsheden

Ann-Marie Åsheden och Hannes Råstam har kommit ut med två uppmärksammade böcker; Förbannelsen : Hans Holmérs öde samt Fallet Thomas Quick : Att skapa en seriemördare. Jag tänker här inte gå in på någon debatt om sanningshalten i de båda böckerna. Jag har läst dem som intressanta skildringar av journalistisk metodik och som sådana är de lysande. Man får tränga under skinnet på två reporterrävar och följa deras arbete närgånget och intressant.

Alla med ett intresse för journalistisk metod bör bums läsa dessa välskrivna yrkesskildringar.  Själv skulle jag nog inte kunna ägna mig åt denna typ av journalistik där man blir som en slaggs personlig biktfader åt sitt intervjuoffer. Men Hannes Råstams oförtrutna grävande efter minsta detalj imponerar. Och Anne-Maries inbäddade metod fascinerar. Jag ser en klar parallell till Erik Fichtelius samtal med Göran Persson.
Om det är etiskt riktigt att bil så involverade som de båda blivit eller att vara så inbädda som Åsheden varit och även låtit Holmer få stryka i texten innan publicering kan givetvis ifrågasättas och bör diskuteras. Gärna med dessa fylliga redogörelser som utgångpunkt. Hannes har ju alltför tidigt lämnat oss men ÅSheden som jag både hört intervjuas i P4 extra och Studio ett dyker säkert upp i debatter på publicistklubben eller annorstädes. Båda böckerna innehåller inte en så liten dos av mediekritik som förtjänar en vidare debatt.
Jag väljer att inte ge böckerna något betyg då det kan tolkas som att jag betygsätter författarnas åsikter utan nöjer mig med att konstatera att som intresserad av journalistik var detta två mycket läsvärda böcker.