Läs min recension av Bodens orkesterförening i måndagens NSD

En förtrollad afton

Bodens orkesterförening, finn Rosengren dir, Carl Ackerfeldt, Hanna Husáhr sångsolister

Björksalen, Boden

Lördag eftermiddag

På topp rakt igenom!

Det blir åka av direkt med Verdis ouvertyr till Nebukadnessar när Bodens orkesterförening ger sin traditionella höstkonsert, den 79e i ordningen. Finn Rosengren leder orkestern för fjärde året i rad med den äran. Kraftfullt blås inleder ett piggt framförande där stråkar och slagverk snyggt ansluter. Att detta inte är en professionell heltidsorkester hörs knappast.

Baritonen Carl Ackerfeldt återkommer efter förra årets lyckade insats och har med sig den lyriska sopranen Hanna Husáhr. Ett fint par som bjuder på välklingande duetter ur Mozarts Don Giovanni och Figaros bröllop samt Fantomen på operan. De har två röster som passar utmärkt ihop med orkesterns underbara uppbackning.

Carl bjuder på exemplariska exempel ur Belinis Puritanerna och Gonouds Faust. Den senare fransk operakonst när den är som bäst. Hanna tolkar Gildas aria ur Rigoletto andäktigt vackert. Första akten avslutas med Malcolm Arnolds Liten svit. Distinkt brittisk musik med en omistlig känsla av 1950-talet. Särskilt tredje satsen marsch med fartfyllt tempo imponerar.

Efter paus får så några yngre förmågor från musikskolan visa upp sig. Sedan bjuds på en klatschig Blixt och dunder polka av Strauss d.y. Hanna, gör två charmerande nedslag i Rodgers South Pacific i form av En förtrollad afton och I’m gonna wash that man right out of my hair. Carl är charmör med akustisk gitarr i Edelweiss ur hans Sound of music dito utan instrument i The surrey with the fringe on top ur samma kompositörs Oklahoma.

Åke Sundberg är som alltid primus motor och sätter säkert in musiken i sitt rätta sammanhang. Alla inblandade ger sitt yttersta även om konserten gott kunde tjäna på att kortas ned lite. Två och en halv timme inklusive paus är i längsta laget. Men musikaliskt var det på topp rakt igenom, ända till avslutande obligatoriska extranumret, sköna Time to say goodbye.