onsdag 14 november 2012

Recension Jan Mossander & Tommy Engstrand


 
Två journalistvetraner har släppt varsin memoarbok.

Sällan har jag haft så roligt, eller skratt så högt som när jag läst Tommy Engstrands memoarbok Mästare jag mött.  En gång på bussen fick jag slå igen den och inte läsa vidare för att inte störa medpassagerarna med mitt asgarvande.

Boken är personlig och kan ibland uppfattas som en devot hyllning till vänner och kollegor. Men så länge man är ärlig med detta så spelar det ingen roll. Ingen som läser kapitlet om Lennart Hyland under OS 1984 i Los Angeles kan lämnas oberörd.

Det är givetvis is ett plus att man som jag är sportintresserad och nöjesdito men alla som vill komma et journalistiska hantverket närmare bör läsa denna intressanta bok.

Terrorattentatet under OS i München 1972 är extra intressant då man får det ur två vinklar. D.v.s. om man även läser Jan Mosanders nyutkomna memoar Bland spioner kommunister och vapenhandlare.

En intressant resa på det personliga planet från krigsårens Finland till Sverige skildras. Även om det rent personliga såsom kärleksförhållanden utelämnas.

Båda böckerna är fulla av fantasirika historier som, med råge ger fullständiga bevis för den gamla tesen att verkligheten verkligen överträffar dikten. På alla plan.

Båda rekommenderas varmt för den som är intresserad av journalistiskt hantverk och nutidshistoria.

Betyg; JJJJJ

Johan E. Skoglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar