Läs min recension av Acqua alta i lördagens NSD!

Urläckra uruppföranden

Acqua alta - En konsert för klimatet
Luleå domkyrka
Fredag kväll

Det är något alldeles extra med konserter som innehåller uruppföranden. Särskilt när tonsättaren själv har möjlighet att närvara.

Fredagens konsert för kliamtet bjöd på inte mindre än två uruppföranden av inte mindre än två olika tonsättare. Både norrbottniske Jan Sandström och nas trettio år yngre brittiske kollega Alexander Campkin så mycket nöjda ut de tog emot sina applåder från publiken efter respektive styckes framförande. Och de har de all anledning att vara. Båda har skrivit två mycket intressanta tonsättningar till de texter de valt. Kvällens framföranden var på topp från distinkte dirigenten Erik Westberg, hans välklingande vokalensemble och den brusande barockensemblen Serikon med Daniel Stighäll som primus motor.

Campkins Colour blinds the eye med text ur Tao Te Ching är verkligen fascinerande. Liksom mycket nyskriven musik är det svårt att sätta ord på vad man hört efter en lyssning. Men det är en lika härlig som häftig upplevelse. Samma sak med Jan Sandströms Acqua Alta där Meena Alexanders poetiska text verkligen kommer till sin rätt. Båda tonsättarna har utnyttjat de mångfacetterande klangvärldar som kvällens musiker och sångare kan erbjuda. Här ryms spännande instrument såsom Teorb och Viola Da Gamba. Och ett extra plus till att texterna finns trykta och översatta i programbladet.

Dessa nyskrivna verk blandas med godbitar från 1500-, och 1600-talets Venetianska musikskatt med både vokala och instrumentala läckerheter signerade Giovanni Gabrielli, Claudio Merulo, Claudio Monteverdi, Dario Castello och Giovanno Rovetta. Allt framfört med en sådan fräschör och sång-, spelgllädje som verkligen gör dem rättvisa.

Meteorologen Pär Holmgren, kvällens talare tillför tyvärr inte så mycket med sina något förnumstiga klimatförmaningar. Det hade varit bättre att låta musiken tala för sig själv. Men det hindrar inte detta från att vara en toppenkväll med två urläckra uruppföranden.

Johan Skoglund