torsdag 28 februari 2013

Recnesion Johannes Möller


Jag recenserade nyligen Johannes Möller som konsertsolist. Så, vad kan passa bättre än att komma med en recension av hans Naxos-CD? Den kom redan i maj 2011 men jag köpte den först på en rea i höstas.

Han bjuder här på en trevlig liten soloexposé för gitarr med en blandning av kända och okända kompositörer. Allt är välspelat och för den som gillar klassisk gitarr är detta mumma. Jag är inte överdrivet intresserad av genren men Möllers tekniska briljans och spelskicklighet går inte att ta miste på.

Han visar även med avslutande Poem to a distant fire att han även är en skicklig kompositör. Skivan ingår i Naxos serie med tävlingsvinnare. Här är det som vinnare av Guitar foundation of Americas tävling 2010.  Den obligatoriska nya kompositionen som all deltagare där måste spela är den kanadensiske kompositörens Denis Gougeons speciellt för ändamålet komponerade Lamento Scherzo, ett lika njutbart som välspelat stycke. De, ihop med Johannes tidigare nämnda egna komposition samt Introduktion och variationer på ett tema från Friskytten av 1800-talskompositören Karel Arnoldus  Craeyvanger får här sina världspremiärinspelningar på skiva.

Alla nya bekantskaper för mig, så även Giulio Regondi samt Augustin Barrios Mangore. Välbekanta är däremot Hector Villa-Lobos Leo Brouwer. En av den senares gitarrkonserter var det som stod på programmet jag recenserade. Här är det en gitarrsonat.

En trevlig gitarrskiva som bjuder på en spännande repertoarmix.  Som alltid hos Naxos är ljudkvalliteten på inspelningen och informationsen i CD-häftet om musiken och Johannes Möller på topp.

Betyg; JJJJJ

Johan E. Skoglund

P.S.

Jag har gjort fler klassiska reafynd i höstas som har något år på nacken som jag kommer att recensera här i bloggen framöver.

D.S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar