tisdag 4 mars 2014

Recension Ike & Tina Turner


Den sk 50-årsregeln (att man i Storbritannien kan ge ut musik utan rättighetsinnehavarnas tillstånd efter 50 år) har gett upphov till en hel del lågprisutgåvor där artisterna inte tjänar en spänn. Så länge de säljs i vanliga affärer ser jag inget fel med detta. För nynka några tior fick jag exempelvis i fredags på ÖoB tag i en mycket hör-, och prisvärd skiva innehållandes 28 blytunga R´n´b-låtar med Ike och Tina Turner från deras tidiga karriär.  Ike & Tina Turner heter den kort och gott och det är denna som avses.

Även om Ike Turner hade en väldig tvivelaktig syn på kvinnomisshandel så kan man inte bortse från vilken energispruta han var när det gäller att sjunga, producera, skriva och spela på dessa spår. Många är instrumentala, där hans spel får blomma ut ännu mer.  73 omistliga minuter musikhistoria.

Sällan har omslagets text 28 soulfull selections varit mer passande.

PS! Precis som i mina videorecensioner på youtube slutar jag nu med betyg på de skivor jag recenserar här.  Allt jag skriver om rekommenderar jag, om inte annat meddelas.DS!

 Johan E. Skoglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar