Läs min recension av Johannespassionen i måndagens NSD!

Johannespassionen – ett storverk

Johannespassionen

Nya Motettkören och Öjeby Kammarkör, solister och orkester, dir. Samuel Lind

Örnäskyrkan

lördag kväll

Det räcker att höra första tonen av Johannespassionen för att förstå att här är storverk på gång i Örnäskyrkan. När orkestern spelat sin instrumentala inledning och Nya Motettkören och Öjeby Kammarkör kommer in och börjar sjunga är hänförelsen total.

En fullskalig Johannespassion som denna kräver både sin lyssnare och framför allt sina utövare. Alla dessa musiker, körsångare, solister och dirigenten Samuel Lind förtjänar den varmaste eloge för all tid de onekligen måste ha lagt ned på att öva in detta mäktiga, stora verk som levereras till oss åhörares fromma. Johan Sebastian Bach viste verkligen att skriva den mest häftiga, eviga musik som håller flera hundra år senare. Av kvällens solister drar Anders Eriksson som sjunger Evangelisten naturligen det tyngsta lasset. Och som han drar det. Hans röst fyller upp kyrkorummet på det mest imponerande vis.

Staffan Sandlund som gör Kristus, sopranen Anette Strandljung, alten Ewa Grahn Rosell tenoren Bert-Ola Jonson, basen/Pilatus Rainer - alla får de tillfällen att glänsa under de nästan två timmar hela verket tar.

Kören får till flera mäktiga partier där dess höga nivå verkligen hörs. Verket sjungs på klingande tyska men alla sångtexter finns påpassligt i det utmärkta programbladet. Med tyska texter till vänster och den svenska översättningen till höger är det oerhört pedagogsikt upplagt och lika enkelt att följa med.  Även om Jesu död och lidande inte är särskilt upplyftande så blir man ändå glad av detta framförande. För glädjen hos de medverkande går inte att ta miste på. De brinner för och älskar att framföra detta vilket hörs tydligt även i de mest sorgliga partierna.

Den här konserten var en avslutning på fastan och inledning på stilla veckan. Bättre avslutning och inledning får man leta efter. Länge!