tisdag 13 maj 2014

Läs min recension av Uleåborgs symfoniorkester i lördgens NSD

Finland tolv poäng

Uleåborgs symfoniorkester, Andreas Brantelid cello, Johannes Gustavsson dir.
Kulturens hus, stora salen
Fredag kväll

Det är alltid lika trevligt när Uleåborgs lika maffiga som välklingande symfoniorkester hedrar Luleå och Kulturens hus stora sal med ett besök. Fredagenskvällens framförande frestade publiken med Prokofjev och Nielsen. Två mästare från två grannar runt Östersjön. Först, före paus, en dos ryskt i form av Sergej Peokofjev. Hans Simfonia concertante i e-moll op. 125 för cello och symfoniorkester är 40 intensiva minuter. Mästerligt skriven och lika mästerligt spelad musik.

Andreas Brantelids alltigenom angenämt njutbara cellospel förgyller aftonen före paus. Hans interagerande med orkestern är ren och skär musikmagi. Johannes Gustavsson är distinkt på dirigentpulten. Att få möjlighet att få sitta på andra raden och med både öron och ögon njuta av Brantelids fenomenala stråkföring är en ynnest. Andra satsens allegro giusto har en häftigt läcker inledning där Brantelid ihop med orkestern briljerar. Lyssna bara på blås och slagverk. Och stråkarna likaså. Ett soloparti för cellon är magnifikt spelat av Brantelid som totalt tämjer och är herre över sitt instrument.

Avslutande satsen, Andante con molto bjuder på ännu en magisk inledning och härligt soloparti för enbart cellon. En rusch avslutar detta magiska framförande.

Efter ett extatiskt extranummer och paus så vänds så blickarna mo Danmark och Carl NIelsen. Hans Symfoni no. 1 i g-moll op. 7 är ett aptitligt stycke dejlig dansk musik som är lätt att at till sig. Speciellt i ett sådant här frejdigt framförande. Andra satsens andante är som bomull för örat när den spelas på ett sådant här vackert och rogivande vis. Tredje satsens Allegro comodo spritter av yster vårglädje med musiker och maestro ute på grönbete i den musikaliska myllan. Särskilt ett härligt soloparti för hornisterna måste framhållas.

Även om finalen i Eurovison song contest är i morgon (läs idag), så har juryn i Kulturens hus redan bestämt sig. Finland får tolv poäng från start till finnish.