tisdag 13 maj 2014

Recension Lunds Studentsångare

Kan bero på att jag själv är gammal lundastudent men Lunds Studentsångare har alltid legat mig varmt om hjärtat. På nya skivan Så skimrande var aldrig sjunger man svenska visor så det står härliga till. Elin Rombo och Christer Nerfont är fina gästsolister och Trio X står för trevligt komp på några spår. Men det är ändå när kören helt acapella tar sig an Evert Taubes Serenaden i San Remo, Så skimrande var aldrig havet samt Olle Adolphsons Nu kommer kvällen som det blir riktigt mäktigt och vackert.

Trio X stödjer bra i Robert Brobergs Båtlåt och Evert Taubes Fritiof och Carmencita. Elin Rombos ljuvliga stämma kan höras ibland annat Björn Ulvaeus och Benny Anderssons Min astrakan ur Kristina från Duvemåla och Astrid Lindgrens och George Riedels pigklagovisa Varför och varför och evert Taubes ystra Ellinor dansar. Christer Nerfront är skön i Dan Andersson och Gunnar Turessons jag väntar vid min mila och Birger Sjöbergs Den första gång jag såg dig och Evert Taubes Morgon i Ligurien. I Taubes Tango i Nizza förenas de båda gästsolisterna i en skön duett.
Andreas Lönnqvist är duktig dirigent och har även gjort 6 av skivans arrangemang. Trio X skicklige pianist Lennart Simonsson står för 2.

En småtrevlig skiva som varmt rekommenderas till manskörs-, och visvänner.
Johan E. Skoglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar