onsdag 20 augusti 2014

Idag lyssnar jag på...

Arja Saijonmaas nya skiva Min svenska sångbok Dig har jag kär....

Sällan har Höstvisa och Sång om syrsor låtit så här hudnära, avskalat naket vackert. Och att göra tango av Högt över havet är sådär fullkomligt galet lysande att det faktiskt fungerar.

Än en gång visar producenten Lars Nilsson och hans Nilento studio vilken kreativ kraft de är att räkna med i musiksverige. Pianisten Petri Somer, gitarristen Mats Bergström, bandoneonisten/dragspelaren  Mikko Helenius och Sjöströmska stråkkvartetten är bärande delar i det finstämda kompet.

Den nya låten Ursäkta mig där Niklas Strömstedt översatt fransmannen Frédéric Bottons Excusez moi som  Melina Mercouri sjöng in 1972är en fantastisk text som levereras på ett lika utsökt vis. Lyssna bara på det kraftfulla stråkcrescendot mot låtens slut och cellosolot mitt i.

Kommer att spelas flitigt framöver.

Johan E. Skoglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar