måndag 10 november 2014

Recension av 4 Naxos-släpp

A to z of opera är en finfin dubbel-cd med höjdpunkter ur opera-historien. Medföljer gör även ett tjockt lexikon på engelska, 1100 sidor. Detta är en ny reviderad upplaga som även bjuder på bonus i from av extraspår att lyssna på och ladda ned på nätet. Intressant läsning signerad Keith Andersson och lyssning som varmt rekommenderas till den operaintresserade. Finns även andra titlar i samma serie som pianister och stråkspelare.

Josef Strauss tog ett antal populära operanummer av bland annat Jaques Offenbach och gjorde om dem till kadriljer. Dessa är nu samlade från tidigare utgåvor på Marco-polo till en kul utgåva. Detta är en partyplatta till nyårsfesten. Roligt och lättsmällt med ett informativt texthäfte om de olika styckenas ursprung.

En dubbel-cd med nyutgivningar av äldre Idil Biret inspelningar måste också bums införskaffas av den klassiskt intresserade. Hennes transkriberingar av Brahms tredje och fjärde symfonier är det mäktigaste jag hört på år och dag. Så läckra. De ungerska danserna likaså. Rekommenderas varmt.

Antoni Vivaldi skrev bara en dubbelkonsert för cello. Denna ihop med arrangemang av andra av den italienske barockmästarens dubbelkonserter i nya arrangemang för två cellos är grundbulten på en ny trevlig skiva. Även Astor Piazzollas Milonga har fått en ny vacker dräkt. Arren är signerade Julian Lloyd Webber som även spelar ihop md sin hustru Jiaxin Lloyd Webber som backas upp av European union chamber Orchestra under ledning av Hans-Peter Hofmann. En gottpåse full av njutbart barrockgodis.