onsdag 1 april 2015

Varför får man inte ha nånting i fred?

Min mor som är gammal körsångare har alltid älskat Brahms Requiem ända sedan hon sjöng det på 80-talet. Hon spelar det ofta på CD och vi tittar ibland tillsammans på en dvd jag gett henne där bland annat Bryn Terfel och Barbra Bonney framför verket under Claude Abbados fina ledning från musikföreningen i Wien, där även Radiokören och Eric Ericssons kammarkör medverkar.
Jag gillar också Brahms Requiem fast inte på samma sätt. Det är ju ändå mammas verk på något vis.

Så glad jag då blev förra veckan då jag hittade en underbar inspelning av Schumans Requiem. Äntligen ett vackert verk som kunde vara mitt, bara mitt. Stolt över mitt nyupptäckta fynd spelade jag upp det för min moder. Hennes första kommentar var: Det där känner jag igen. Det har jag sjungit.

Varför får man inte ha nånting i fred?

Johan E. Skoglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar