Kvällens drivne dirigent och tillika utsökte arrangör Tom Trapp har skapat superläckra kostymer åt George Dukes välklingande musik. De sitter som en smäck från början till slut.
Sällan har Norrlandsoperans symfoniorkester och Norrbotten big band låtit så här entusiastiska. Snacka om synergieffekter. Till detta bidrar kvällens alla sylvassa solister.
Mats Öberg på flygel och keyboard visar ännu en gång vilken urskicklig musiker han är. Hans solospel är precis så intrikat och egensinnigt som hos George Duke själv. Det krävs en stor musiker för att ersätta en annan storhet.
Mats ständige följeslagare Morgan Ågren bakom trummorna är också han en fröjd att följa konserten igenom. Och Max Schultz är lika flyhänt på sin gitarr oavsett om den är elektrisk eller akustisk.
Som grädde på moset har vi kvällens amerikanska gäster, vokala trion Napoleon Murphy Brock, Josie James och Zad McGough samt elbassisten Byron Miller. Både Brock, James och Miller har spelat ihop med George Duke vilket både hörs och märks.
Detta är en kärleksfull hyllning till en alltför tidigt bortgången nära vän och spelkamrat. Enda missräkningarna är att sången tyvärr är för lågt mixad och dränks i de kraftfulla musikbakgrunderna samt att programbladen tagit slut.
Musikaliskt rör sig kvällen genom allt ifrån en Star Wars-inspirerad fanfar via renodlad storbandsjazz till drömskt filmiska tongångar, folkmusik och popsånger.
Avslutande Dukey treats blir till en funkig psykedelisk workout som får lokalen att koka. Samma sak innan paus då Napoleon Murphy Brook spelar ett svinhäftigt flöjtsolo i Frank Zappas mäktiga Inca Roads.
Det gamla talesättet ju fler kockar desto sämre soppa fick sig en rejäl törn denna kväll då vi bjöds på en angenäm anrättning där det var lika trångt som varmt på den stora scenen.