Läs min recension av Symfonisk blåsorkester i dagens NSD!

Blåser på så det står härliga till!

Fakta

MUSIK
Vårkonsert Symfonisk blåsorkester, dirigent Petter Sundkvist
Musikhögskolans aula, Piteå Lördag 6 maj klockan 16.00

När en symfonisk blåsorkester under Petter Sundkvists som alltid lika säkra ledning bjuder in till vårkonsert är det fullt ös från första till sista tonen. Den för tillfället specialihopsatta numerären med musiker från Luleå Symfoniorkester, Hemvärnets musikkår Norrbotten, Musikhögskolan i Piteå och Framnäs folkhögskola är synnerligen välklingande.

Inledande ”Marche Militaire Francaise”, avslutande satsen ur ”Algeriet-svit” av Camille Saint-Saëns, är en rolig marsch man blir glad av. Glädje utstrålar också Hans-Åke Gäfverts ”I svensk folkton”, där vi offereras en pigg ”Slåttervall”, en melankolisk ”Vall-låt”, en yster ”Skänk-låt” och avslutningsvis en virvlande ”Visa” och ”Dans”. Här bjuder Stina Andersson på klangfullt klarinettspel. Detta är svensk naturlyrisk nationalromantik när den är som allra bäst.

Sedan följer så kvällens mastodontprov, för att citera maestro tillika utmärkte konferencieren Petter Sundkvist. Modest Mussorgskijs svit ”Tavlor på en utställning” skrevs ju i original för piano, men är mer känd i orkesterversionen av Ravel. Här får vi njuta av en instrumentering för blåsorkester där Mark Hindsley verkligen skickligt och på bästa sätt utnyttjar klangrikedomen hos blås, slagverk och bas. Från inledande ”Promenaden” med sitt distinkta, välkända, älskade tema till avslutande tordönscrescendot i ”Stora porten i Kiev” får kvällens orkestermusiker verkligen visa sig på styva linan och ge allt vad de har. Och de trillar aldrig av från denna lina.

Sällan har ett extranummer känts mer välförtjänt än Viktor Widqvists ”Under blågul fana”. Precis en månad innan sjätte juni beger man sig ut i vårsolen nynnades på denna marschklassiker. Bättre betyg än så kan ni inte få efter att ha blåst på så det står härliga till.