tisdag 5 september 2017

Sibeliusfestivalen

I Lahtis var en underbar tillställning. Vi besökte konserterna som var onsdag och torsdag kväll förra veckan. Lahtis symfoniorkester spelade underbart under festivalens konstnärlige ledare Dima Slobodeniouks säkra hand. På onsdagens gästades man av YL Male Voice Choir  som sjöng både sånger acapella  och symfonisk musik ihop med orkstern. Jag köpte en fin fin dubbel-cd med kören där de sjunger Sibelius kompletta verk för manskör acapella. Båda kvällarna ingick sylvassa sångsolister.

Sällan har jag hört så mycket applåder som när Sibelius spelas in Finland.  Man applåderade in dirigent och solsiter fem gånger - men ställde sig upp, det gjorde man inte. Sibeliushallen är en klassisk konsertlokal vakcert belägen vid sjön Vesijärvis strand. Att gå ut på terrassen i pausen kändes härligt.

Där finns en trevlig liten shop där jag köpte det fina tjocka festivalprogrammet jag tog med mig hem.  Underbara texter om verk, och medverkande, sångtexter, även översatta. Allt finns både på engelska och finska men även svenska för de sånger som sjöngs på vårt eget modersmål.

Vi åkte festivalexpressen från Helsingfors, där vi bodde på ett charmigt litet hotell, vilket var mycket smidigt. Enda nackdelen var att vi missade konserintroduktionerna, samtal på engelska. Då bussen kom fram en kvart innan konserten började och introsamtalen var en timme innan.  I Helsingfors besökte jag bland annat Sibeliusmonumentet och tre häftiga kyrkor. Sibelius eget stamlokus Hotell Kämp spenderade jag en trevlig första kväll i, både i baren och restaurangen. Även om det är återuppbyggt så kändes andan från förr tydligt. Förstärkt av den trevliga lika tjocka som bildspäckade bok om dess historia jag köpte hem. På svenska som tur var.

Shopping blev det också. Förutom Sibeliusskivorna i Lahtis blev det vad gäller det musikaliska även två skivor som hyllade champagne. Fynd för 1 euro styck på Stockmans.

Kitos för en fin Finlandsvistelse. Det var en pigg 100-åring jag träffade på.

Johan E. Skoglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar