Läs min recension av En blåsig jul i dagens NSD!

Gnistrande julkonsert!

En blåsig jul

Luleå Kammarkör och Hemvärnets Musikkår Norrbotten

Dirigenter; Monica Wasberg och Magnus Plumpu

Örnäsets kyrka

Måndag kväll

När Luleå Kammarkör och Hemvärnets Musikkår Norrbotten gör gemensam sak och äntrar scenen i Örnäsets kyrka kan det knappast börja bättre. Georg Friedrich Händels Dotter Sion passar perfekt för kör och blåsare i skön förening. Magnus Plumpu leder båda ensemblerna med den äran. Något han tyvärr alltför sällan får tillfälle att göra under kvällens lopp.  Majoriteten av programmet är antingen han själv som leder musikkåren solo eller Monika Wasberg som leder Kammarkören solo. Fler samarbeten hade varit önskvärda. Och en bensträckare mitt i konserten. Att sitta en timme och 25 minuter i sträck i kyrkbänkarna tär på kroppen. Men det är bara randanmärkningar.

Det bjuds på en alldeles underbar julkonsert av bästa sort. När kören acapella sjunger När det lider mot jul, Jul jul strålande jul och Stilla natt infinner sig en julkänsla så innerlig att man nästan vill nypa sig själv i armen för att kolla att det verkligen är på riktigt. Och när musikkåren bjuder på taktfasta marscher som Tomtarnas vaktparad, Sleigh ride och ett medley  ur Disneys julaftonstvprogram vill inte fötterna sitta still utan stampar ystert med i takten.  Och man ler glatt åt både bjällror, hästhovsblock, piskrapp och gnäggblås.

Kvällens höjdpunkt är när kören sjunger Arnold Schoenbergs Friede auf Erden. En tänkvärd text som turligt nog finns på svenska i programbladet.  Ett fascinerande körstycke mästerligt dirigerat av Monika Wasberg och dito sjunget av koristerna. Det manar till nödvändig eftertanke och blir till en utmärkt kontrast mot kvällens övriga mer lättsamma program.  Alla i publiken får vara med och sjunga allsång i psalmen Dagen är kommen. Den är lika mäktig som efterföljande avslutningsnumret Hallelujakören ur Händels Messias. Full av värme och julglädje ger man sig ut i vinterkvällen där snön gnistrar lika vackert som julkonserten som nyss avnjutits.